TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)

Integracja sensoryczna to proces neurobiologiczny, w którym mózg dziecka uczy się prawidłowo przetwarzać bodźce sensoryczne. Już
w okresie prenatalnym dziecko kształtuje zdolność do prawidłowego odebrania bodźca, modulacji, różnicowania go a na końcu odpowiedzi na dany bodziec, który został przetworzony przez mózg. Dlatego tak ważny jest ruch w pierwszych latach życia dziecka. Dużo informacji sensorycznej jest przenoszonych przez receptory czucia głębokiego, które znajdują się stawach a jeszcze więcej
w dobrze działającej powięzi. Poznajemy przyjemne bodźce oraz te, których należy unikać w sytuacji dla nas zagrożenia.

Aby sprawnie wszystko działało, współgrać muszą ze sobą systemy:  

 

 przedsionkowy, który dostarcza informacji o położeniu naszej głowy
(dobry punkt podparcia optycznego potrzebnego do wykonania ruchu
w prawidłowym wzorcu), odpowiada za równowagę a przy tym prawidłowe napięcie mięśniowe,

 

 proprioceptywny, odpowiada za czucie głębokie, schemat ciała
w przestrzeni i mapę ciała,

 

 dotykowy, dostarczający informacji o lokalizacji bodźca dotykowego, fakturze, ciężkości przedmiotu; pełni również ważną funkcję do rozwoju schematu i mapy własnego ciała oraz w tworzeniu relacji międzyludzkich (tworzeniu emocji),

 

wzrokowy, umożliwiający odbieranie i przetwarzanie bodźca wzrokowego; uzyskujemy możliwość osiągnięcia linii środkowej w 3 m-cu życia a w okresie późniejszym dobrą orientację przestrzenną, odgrywa ważną funkcje 

w rozwoju mowy poprzez obserwację mimiki twarzy,

 

słuchowy, wpływa na kształtowanie orientacji przestrzennej, osiąganie uwagi słuchowej i prawidłowej koncentracji, rozwój mowy, prawidłowe słuchanie
i słyszenie,

 

 języczek cały czas znajduje się na dnie jamy ustnej

 

 węchowy i smakowy, które są ściśle ze sobą powiązane i wpływają na różnicowanie smaku i węchu.

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być spowodowane:


1.    Zaburzeniami modulacji, które dzielimy na:
         •    nadreaktywność na bodźce czyli zbyt silne odbieranie informacji poprzez zmysły, może prowadzić do takich zachowań jak nadpobudliwość czy                    hiperaktywność,
         •    podreaktywność na bodźce czy zbyt słabe odbieranie informacji z otoczenia, mogąca wpływać na obniżoną chęć do wykonywania aktywności                      ruchowej czy spowolnienie,
         •    poszukiwacz sensoryczny, gdzie bodźce odbierane są jako słabe ale jest zwiększona potrzeba dostarczania sobie silniejszych bodźców ze                                  środowiska,


2.    Zaburzeniami dyskryminacji czyli różnicowania sensorycznego, gdzie widoczne są problemy z rozróżnianiem bodźców, ich interpretacją oraz dostarczaniem do poszczególnych zmysłów,


3.  Zaburzeniami ruchowymi o podłożu sensorycznym tj:
          •    dyspraksja, gdzie zaburzona jest umiejętność właściwego zaplanowania ruchu w dobrym wzorcu w następującej po sobie sekwencji
          •    zaburzenia posturalne czyli nieprawidłowy rozkład napięcia mięśniowego podczas wykonywania ruchu oraz trudności z koordynacją.

Niektóre z objawów zaburzeń integracji sensorycznej:  

 

 wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce,

 zaburzenia mowy,


 niska samoocena,


znacznie obniżona aktywność lub nadaktywność


problemy ze skupieniem, koncentracją uwagi,


nadpobudliwość emocjonalna,


 osłabiona koordynacja wzrokowo–ruchowa,


niezgrabność ruchowa,


trudności w rozróżnianiu stron, poczuciu kierunku,


 zaburzenia interakcji z innymi dziećmi,


 trudności z pisaniem, rysowaniem oraz czytaniem,


 trudności w czynnościach samoobsługowych, codziennych


 wybiórczość pokarmowa,


 nie toleruje pewnych faktur ubrań,


 niechętnie się huśta,


   ma trudności w nauce jazdy na rowerze,


   nie lubi hałasu,


 dużo skacze i przeciska pomiędzy meblami,


 dyktuje swoje warunki przytulania.

Adres

ul. Główna 73
44-237  Bełk

Kontakt

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

Adres

ul. Główna 73
44-237  Bełk

ul. Wyzwolenia 99
44-237  Stanowice

Kontakt

Śledź nas

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.